שמי שחר נוימן , בן 29 מנס ציונה – מדריך כלבנות טיפולית ומטפל בעזרת כלבים .
טיפולים פרטניים וקבוצתיים בעזרת כלבים . העצמה, התמודדות ופיתוח קשרים חברתיים, תקשורתיים, רגשיים, פיזיולוגיים וקוגניטיביים , למגוון רחב של אוכלוסיות וגילאים .
האוכלוסיות איתם אני עובד:
סנסומוטוריקה לקויה , אוטיזם , פיגור שכלי , שיתוק מוחין (cp) , עבריינות , קשב וריכוז (add) . הנחיית קבוצות עם מוגבלויות. מסורבלות מוטורית , התפתחות תנועתית, OCD , פוביה מכלבים, היפראקטיביות (ADHD) , גיל הזהב. נכים, ילדים שעברו התעללות פיזית ומינית ועוד.
הפעילות עצמה מתבצעת עם 2-3 כלבים ומטרותיה העיקריות הם ליצור עבודה קבוצתית בין הילדים, התמודדות עם כישלונות, יצירת קשר עין, שימוש נכון בטון דיבור , תנועות ידיים, דחיית סיפוקים , למידה מהאחר וכמובן תחושת הצלחה, מסוגלות ומנהיגות , כל זה תוך כדי למידת פקודות האילוף ועולם הכלב .
הכלבים שלי שונים אחד מהשני בצורה משמעותית , באופיים ובחיצוניותם , דרך הכרת הכלבים והשוני ביניהם אני מלמד את הילדים שכולנו שונים אחד מהשני אך כל אחד הוא מיוחד בפני עצמו. איך ניגש לכל כלב , על שפת הגוף שלהם וכמובן שעלינו לתת להם כבוד .
לכל פקודה יש השלכה משמעותית בחיי היום יום של הילדים , והמסרים מועברים בזמן המפגש בצורה מאוד ברורה וקלה להבנה . פקודות האילוף שנלמד הם פקודות בסיסיות כמו : שב, ארצה , רגלי, להישאר , אלי , חופשי וכו. כל פקודה נלמדת משתי נקודות המבט , שלנו ושל הכלב.
לכל אוכלוסייה פעילות המתאימה במיוחד בשבילה ולרמת התפקוד וההבנה שלה . כל פעילות נוגעת בצורה ברורה במישור אחר, משקפת , מלמדת ומחנכת את הילדים לעבודה משותפת עם חבריהם לקבוצה, עם הכלבים ונותנת להם כלים משמעותיים לעתיד.
יתרונו של הכלב ככלי טיפולי במגוון מישורים: •חברתי •תקשורתי •רגשי •פיסיולוגי •קוגנטיבי
חברתי:
•מפיג בדידות
•מפגש היוצר שמחת חיים, התרגשות ועניין
•גורם מתווך ביצירת קשרים חברתיים
•מלמד כישורים חברתיים
•פיתוח סבלנות וסובלנות
•סובלימציה
•הפחתת אלימות
רגשי:
•הפיכתו של המטופל למטפל
•העצמה ושיפור הביטחון העצמי- הכלב מציית לי
•יצירת קשר עם כלב מאפשרת קבלה והכלה
•הכלב מושא להשלכה
•הרגעה ע"י התרפקות, חיבוק, ליטוף והברשה
•מוטיבציה לעבודה
•פיתוח יוזמה
•העלאת סף תסכול
•פיתוח סבלנות,
•דחיית סיפוקים
•עצמאות
•התמצאות ושליטה במרחב
•לקיחת אחריות
•התמדה
•תחושת סיפוק וחווית הצלחה
תקשורת :
•שיפור התקשורת בקבוצה
•שיפור ביכולת הביטוי הנובעת מעצם הקשר עם הכלב (אדבר חזק וברור כדי שהכלב יבין)
•תקשורת לא מילולית
•הבנת סיטואציות חברתיות
פיזיולוגיה
•מוטוריקה גסה: טיול, אג'יליטי, משימות
•מוטוריקה עדינה: ליטוף, הברשה, האכלה
•הגדלת טווח תנועה
•הפחתת טונוס שרירים
•שיווי משקל
•קואורדינציה
•ויסות תחושתי
קוגניטיבי :
•משימות מובנות: זיהוי, התאמה
•פעילות דידקטית: פאזלים, חידונים
•הבנת תהליכים והקניית מושגים
•תכנון וביצוע
•פיתוח יצירתיות
•הגדלת טווח קשב וריכוז
•התמצאות במרחב
תחום הכלבנות הטיפולית מדבר על שימוש בכלבים "ככלי טיפולי ושיקומי במגוון רחב של מצוקות אנושיות, פיזיות ונפשיות גם יחד".
•לכל ילד תאבון ל"תפריט חושי"- הדחף הפנימי או המוטיבציה העצמית ממריצים אותו ליטול חלק פעיל בחוויות המקדמות את העיבוד החושי.
•בחיי היומיום- חוקר את הסביבה, מנסה פעילויות חדשות ושואף לפגוש ולהתנסות באתגרים מורכבים יותר ויותר.
•ההשתלטות על כל אתגר גורמת לו תחושת הצלחה ומעניקה לו בטחון עצמי לפרוץ קדימה.
תמיכה חברתית : תחושה שדואגים לך, אמונה שאתה אהוב מוערך ובעל ערך, תחושה של שייכות לרשת חברתית. התמיכה החברתית מעניקה הגנה ממצבים פתולוגים ומזרזת החלמה מחולי , על ידי בלימת השפעות שליליות של לחצים בזמן משבר.